Wednesday 9 March 2016

Puso ko


Aku ingin
ingin menjadi sesosok hamba
yang taat dan patuh pada Tuhannya
tanpa lelah dan jemu

Aku ingin
sentiasa menginsafi diri
bahwa aku ini hamba yang hina
yang meniti perjalanan ke sana

Aku sering
gagal dalam ujian dan cubaan
hilang kesabaran dan mudah berputus asa
sedang selepas itu hikmah datang
menjengukkan diri

Aku tidak sempurna
tak akan pernah sempurna
aku sudah kehilangan hati
hati yang lembut lentur
yang mudah menangisi
dosa dan kelalaian saban hari
di waktu dinihari

Aku juga menginsafi
bahawa hati-hati itu ditautkan Allah
atas izin-Nya
atas cinta-Nya
Lalu hati yang jauh dari Allah
akan jauh dan tidak serasi
dengan hati yang akrab dengan Ilahi

Aku ingin pergi
agar kau tidak lagi terbeban
agar aku bisa menyedari
kalau aku juga bisa mandiri
kalau aku juga bisa hidup sendiri

Aku ingin pergi
agar kau dapat berbuat
apa pun sesukamu
agar kau bisa tenang
tanpa rasa amarah terhadapku
agar kau bisa rasa nyamannya
dengan ketiadaanku di sisi

Aku ingin pergi
jika itu yang dipinta
Aku akan tinggal
sesuai dengan inginmu
kerana persahabatan itu
ialah berbagi dan menerima
tidak dapat berbagi
jika tiada yang menerima

Sememangnya aku insan sebegitu
berbagi apabila ada permintaan
sudah berdarah daging
kerana aku tidak ingin berbagi
saat tidak ada yang sudi menerima
tidak ingin kecewa lagi

Maafkan aku teman
aku bukan sahabat yang baik
aku ingin sekali
tetap di sisimu kala susah
ingin membantu
tetapi aku juga tidak tahu
harus bagaimana
tidak tahu apa mahumu
lalu diputuskan
agar aku tetap di sampingmu
walau bantuanku mungkin sedikit

Sudah lama aku tidak menghadapi
sudah lama aku tidak berteman baik
lalu aku gugup dan buntu
harus bagaimana aku
tatkala temanku kesusahan
aku akan menjadi diriku
dan berusaha membantumu.


9/3/16